"סינדרום מכבי" - רמת עוררות קבוצתית ופסיכולוגיה של כוח הרתעה

אחת השאלות הקבועות בשיעורי פסיכולוגיית ספורט בקורסי מאמנים הינה האם קיימת "רמת עוררות קבוצתית?" אם קיימת רמת עוררות של שחקן יחיד, ההיגיון אומר שגם לקב' כיחידה מגובשת תהיה רמת עוררות משלה.
בסוף נובמבר השנה (08) הפועל ירושליים הביסה במשחק השלמה מהמחזור השני בליגת העל בכדורסל את מכבי ת"א 91:77. שלושה ימים אח"כ הצליחה לחמוק מאותו "סינדרום מכבי" הידוע לשימצה ולנצח בחוץ את חיפה 80:73.
מהו "סינדרום מכבי ת"א"? ע"פ האמונה (שלפעמים מתגשמת) כל קבוצה מהליגה שלנו שמנצחת את מכבי סופגת הפסד במשחק הבא אחריו. בניסיון להסביר את התופעה הפסיכולוגית, רבים מאמינים שקיימת נפילת מתח- אחרי ניצחון על מכבי בדר"כ הקב' באה "רדומה מדי" או במילים אחרות ברמת עוררות נמוכה מדי (ראה: רמת עוררות). אולי השחקנים מרגישים שהם עשו את שלהם או שאננים ובלתי מנוצחים.
האפקט הפסיכולוגי של ניצחון על מכבי ת"א בליגה הישראלית, קשור בהנחה הבסיסית שמכבי היא קב' חזקה שממעטת להפסיד בליגה. זאת אומרת שככל שמכבי תהיה קב' טובה יותר אשר קשה לנצחה- כך תגדל השפעתו של אותו "סינדרום". אז מדוע "סינדרום מכבי" לא מתמשש בשנתיים האחרונות בליגה הישראלית?
אולי הסיבה נעוצה במה שפיני גרשון תיאר לאחרונה כ-אובדן ההרתעה של מכבי. לאחר תקופה של תור זהב (פרקר, שראס, וויציץ' ובאסטון בניצוחו של פיני) בשנתיים האחרונות "סינדרום מכבי" לא מתממש.
בואו נתבונן בנתונים הבאים משתי העונות 2007, 2008: מכבי מפסידה 12 פעמים (11 פעמים בליגה ו-1 בגביע). כבר רואים את השחיקה בכוח ההרתעה שפיני גרשון דיבר עליו. מתוך 12 הפסדים אלו- סינדרום מכבי התממש רק בכ-40% מהמקרים (5 משחקים). משמע- רק ב40% מהמקרים, קב' שניצחה את מכבי, הפסידה בשבוע העוקב. אם נוסיף את העונה, התממשותו של סינדרום מכבי יעמוד על כ- 38% בלבד! במילים אחרות, אם אתה קב' שמנצחת את מכבי ת"א, יש לך מעל 60% סיכוי לנצח את המשחק הבא- סטטיסטיקה שמרבית קבוצות הליגה היו חותמות עליה בכל מחזור.
אין ספק שמבחינה פסיכולוגית, ניצחון גדול ומשמעותי משנה את האוירה בקבוצה, את רמת העוררות והדריכות לקראת המשחק הבא. מאמן טוב ופסיכולוג טוב, יידעו להשתמש בניצחון שכזה באופן שלא ירדים או ילחיץ את הקב' לקראת המשחק הבא. ולגבי העונה? במידה ופיני יצליח להחזיר למכבי את כוח ההרתעה, אולי נראה אחוזים גבוהים יותר של הסינדרום שבנתיים הפסיק להתממש בליגה שלנו.