פסיכולוגיית ספורט- לנצח את הקרב מבפנים

ראשית עלייך לשאול את עצמך כספורטאי, האם אתה יודע מה יעזור לך לממש את מלוא היכולת והפוטנציאל שלך. במידה ואתה יודע- כל הכבוד, עשית מחצית מהעבודה. אולם, הרבה פעמים אנחנו מרגישים שמשהו לא הולך כשורה מבלי לדעת מה בדיוק השתבש (למשל אנחנו מאוכזבים מההישגים, או לא מצליחים להנות מהדרך והעיסוק הספורטיבי). כאשר אנחנו חסרים את המילים לתאר את מה שעובר עלינו, קשה לנו לדעת כיצד לצאת ממצב מתסכל שכזה. במקרים אלו על הספורטאי ופסיכולוג הספורט לנתח את הסיבות ל"תקיעות" בהישגים או בתחושה של הספורטאי.

פסיכולוג ספורט
(בתמונה: רונדה ראוסי על מזרן הג'ודו)
הסיבות לתקיעות שכזו עשויות להיות מגוונות. מאחר והספורטאי עולה למגרש כאדם ולא רק כמתחרה, הוא נדרש להתמודד עם ה"שדים" שלו בכל דקה ודקה על המגרש. לכל אחד מאיתנו דפוסי אישיות שונים, כך שאנחנו "נתקעים" במקומות שונים שמעוררים תחושות נחיתות, חוסר יכולת ותחושות מצוקה. בנוסף, כל אחד מאיתנו מתמודד עם מעמסות החיים הפוקדות אותו. תפקידו של פסיכולוג ספורט הינו לעזור לספורטאי להשתחרר יותר ויותר מאזורי "תקיעות" או מה שאני מכנה "האיזורים החורקים" שמעכבים את מימושו העצמי.
אחת המלכודות המנטאליות הקשות ביותר הינה כאשר שחקן מרגיש שהוא צריך להוכיח משהו על המגרש. מהו הדבר אותו הוא מנסה להוכיח? בדר"כ אנחנו מנסים להוכיח את ערכינו כבני-אדם, כמה אנחנו "שווים". ספורטאים רבים חשים כי ערכם כאדם נקבע ע"פ יכולותיהם במגרש. חשיבה לא רציונאלית שכזו, מצמצמת את הקיום להישגיות בלבד (ואף עלולה להגביר חרדת ביצוע או חרדת במה). ע"פ ראייה זו הישג = ערך. משמע, אם לא השגת מקום ראשון, אם לא היית הכי טוב- ערכך כאדם פחות ממה שהיה אילו זכית בתחרות. אם אתה חושב כך כספורטאי, אתה מתעלם מתכונות ייחודיות שהביאו אותך לעסוק בספורט שאתה כל כך אוהב.

מה תפקידו של פסיכולוג ספורט במצב שכזה? מטרת העבודה צריכה להתמקד בהוספת גמישות לדרכי החשיבה, באופן שיאפשר להביא את הספורטאי לעלות על המגרש כאדם שלם בעל ערך. זאת בניגוד לשחקן שעולה למשחק כדי להוכיח שהוא שווה משהו ושם על עצמו נטל ומעמסה כבדים. Sun Tzu, פילוסוף ולוחם סיני אשר חי לפני כ-2500 שנה אמר כי "הלוחם המנצח, מכריע את הקרב לפני יצאתו למלחמה, בעוד שהלוחם המפסיד, יוצא לקרב על מנת לחפש ניצחון". אם אתה מחפש לעלות למגרש כדי להוכיח את ערכך, כל כישלון קטן יהיה בלתי נסבל. אם אתה עולה למגרש כאדם שלם ומורכב בעל ערך בעיני עצמו- כבר ניצחת את המשחק לפני שהתחלת לשחק. תפקיד פסיכולוג הספורט שלך הינו לעזור לך לעלות כך למשחק.